przyzady dentystyczne

Czy nieleczona wada zgryzu może doprowadzić do komplikacji zdrowotnych?

Często wydaje nam się, że wady zgryzu to problem wyłącznie natury estetycznej. Tymczasem wszelkie zaburzenia w budowie i czynnościach narządów jamy ustnej, które nie zostaną poddane stosownemu leczeniu, mogą prowadzić do poważnych komplikacji zdrowotnych.

Wady zgryzu, większe lub mniejsze, występują u większości Polaków, jednak nie wszyscy wymagają leczenia ortodontycznego. Drobne wady, które nie zaburzają funkcji fizjologicznych organizmu, zatem ich leczenie nie jest konieczne (mogą być jednak skorygowane ze względów estetycznych). Jednak u bardzo wielu pacjentów stosowana terapia jest niezbędna w celu przeciwdziałania poważniejszym komplikacjom, które mogą wpłynąć na cały organizm. Jeśli masz jakiekolwiek podejrzenia dotyczące prawidłowości w budowie szczęki, powinieneś umówić się na wizytę kontrolą w gabinecie ortodontycznym. Lekarz oceni stan twojego uzębienia i - w przypadku konieczności - zaleci stosowną metodą terapii (nie zawsze jest to aparat ortodontyczny).

Konsekwencje nieleczonych wad zgryzu u dzieci

Nieleczone wady zgryzu mogą mieć poważne konsekwencje u dzieci. Co ważne, również nieprawidłowości w uzębieniu mlecznym mogą wymagać interwencji specjalisty, gdyż niektóre z nich prowadzą do uszkodzenia lub nieprawidłowego rozwoju zębów stałych. Wady zgryzu uniemożliwiają prawidłową higienę jamy ustnej, przez co zęby są bardziej narażone na próchnicę, choroby dziąseł i schorzenia stawów skroniowo-żuchwowych. U dzieci z wadami mogą też pojawić się problemy z wymową, prawidłowym oddychaniem przez nos, kłopoty z żuciem i gryzieniem itp.

Co ważne, leczenie u dzieci w większości przypadków przebiega szybciej i jest łatwiejsze niż u dorosłych, co stanowi jeden z najważniejszych argumentów, aby w przypadku ewentualnych podejrzeń wady zgryzu skorzystać z jak najwcześniejszej pomocy ortodonty.

Konsekwencje nieleczonych wad zgryzu u dorosłych

Narząd żucia składa się z zębów, ale również mięśni, kości, nerwów, tkanek miękkich i naczyń krwionośnych. Kiedy więc dochodzi do zaburzeń w obrębie zgryzu, tak naprawdę może pojawiać się bardzo wiele dolegliwości ze strony praktycznie całego organizmu. Zęby służą nam do prawidłowego rozdrabniania i wstępnego przygotowania pokarmów do trawienia. Z powodu wad zgryzu pacjenci niejednokrotnie skarżą się na problemy układu pokarmowego. Oprócz tego mogą pojawiać się bóle głowy, oczu, szyi czy karku. Krzywe zęby często skutkują także nieprzyjemnym zapachem z ust.

Dysfunkcje zgryzu przyczyniają się do rozwoju wielu chorób (co w dużej mierze wynika z trudności w utrzymaniu odpowiedniej higieny jamy ustnej), w tym paradontozy. Sprzyjają też odkładaniu się kamienia nazębnego. Niewłaściwie ułożone zęby zwykle szybciej się ścierają, są bardziej narażone na ukruszenia oraz złamania.

Aby przeciwdziałać problemom spowodowanym wadami zgryzu, należy podjąć stosowne leczenia ortodontyczne. To najlepszy sposób, aby zapewnić sobie zdrowie dobre samopoczucie oraz estetyczny wygląd uśmiechu i twarzy.

W jakim wieku zaprowadzić dziecko do ortodonty? Przeczytaj na naszym blogu